Přihlášení

  • Pěstování
  • Popis česneku
  • Odrůdy
  • Choroby a škůdci
  • Články
  • Diskuse: Háďátko zhoubné Zpět na diskusi

    CHOROBY ČESNEKU

    5. 6. 2016 20:00 Zakladatel vlákna: PETR PALÁČEK
    DOBRÝ DEN,
    DNES JSEM VYTRHL JEDEN ČESNEK NA ZKOUŠKU A OBJEVIL JSEM TĚSNĚ NAD PALICÍ VE STONKU HNĚDÉ CHODBIČKY,VE KTERÝCH JE JAKÁSI MALÁ LARVA ČI HOUSENKA,NEVÍM,JAK TO NAZVAT.JE TO HAĎÁTKO NEBO HOUBOMILKA,ČI NĚCO JINÉHO.CO TEĎ S TÍM?DÁ SE POUŽÍT NA SADBU ALESPOŇ NENAPADENÉ PALICE?NERAD BYCH O ČESNEK PŘIŠEL,PORADTĚ MI PROSÍM.DĚKUJI.PETR P.
    5. 6. 2016 21:26 Jan Kozák
    Bude to asi něco jiného. Háďátko je tak malé, že ho neuvidíte, larva houbomilky je už měsíc zakuklená v půdě. Mohla by to být třeba květilka cibulová nebo vrtalka pórová. Ale žádná z nich do stroužků nepůjde, takže klidně můžete vybrat sadbu ze své produkce.

    Choroba

    2. 6. 2016 0:55 Zakladatel vlákna: Jakub Jordán
    Dobrý den,

    moc ocením za informaci, jakou chrobou mohl být česnek napaden. Některé hlavičky se v zemi rozpadly, jiné rostou, ale velmi jemným povytažením vytáhnete hlavičku ze země, která má minimum zdravých kořenů.
    Také se stalo to, že loni zasezaný ztroužek se rozpadl a místo něj začal růst nový.
    Děkuji moc
    2. 6. 2016 0:57 Jakub Jordán
    3. 6. 2016 12:22 Jan Kozák
    Tento škrobák je tam druhotně, živí se mrtvým pletivem.
    3. 6. 2016 13:12 Jakub Jordán
    Děkuji za informace,

    co za tyhle choroby může více, pole nebo špatná sadba?

    Děkuji
    3. 6. 2016 14:20 Jan Kozák
    Pokud jste mořil Sulkou, pak za kořenohuba může pole. Co může za háďátko, se dá usuzovat podle rozložení napadených rostlin na ploše. Ale to se musí vidět
    3. 6. 2016 13:58 Jan Kašpar
    Takže sorry, zřejmě jsem se mýlil. Inu amatér. Jen mi tam na háďátko chybí typická deformace cibule. Možná je ještě brzy a deformace nastane později.
    2. 6. 2016 15:35 Jiří
    Podle obrázků to vypadá aspoň podle mě na Háďátko, ale počkejte na vyjádření p.Kozáka.
    2. 6. 2016 16:16 Jan Kašpar
    Dovolím si laicky tipnout: Fusarióza (F. solani), možná, že v kombinaci s kořenovými roztoči (Rhizoglyphus echinopus). Háďátko (Ditylenchus dipsaci) bych vyloučil. Na vyjádření p. Kozáka jsem taky zvědav.
    2. 6. 2016 17:47 Jakub Jordán
    Děkuji, Vaše odpověď dává smysl, když jsem si hledal obrázky, co jednotlivé nemoci způsobují.

    Naštěstí to není ve velkém...
    Dokážete říci, co tohle způsobuje a jak se bránit?
    Něco jsem se dočetl, že to způsobuje špatná sadba a jde se bránit pozdním vysazením.

    Děkuji
    2. 6. 2016 21:23 Jan Kašpar
    Doporučuji: napadené rostliny vypíchnout a zničit, nejlépe spálit v kotli. Na Fusarium a česnek není registrován žádný prostředek. Funguje Tebuconazole (obch. název Horizon 250, Orius 250,Folicur 250 - registrace skončila 2008) a vynikajíci byl thiophanate-methyl - moření. (obch. název Topsin). Ovšem registrace skončila 1995. Proti kořenovým roztočům také neexistuje registrovaný přípravek. Ovšem zde funguje to, co funguje na roztočíka jahodnikového. Takže Vám zbývá jen hygienické opatření a to sázení těsně před zámrzem. Ale počkal bych na názor p. Kozáka.
    2. 6. 2016 21:52 Jiří
    S tím souhlasím ať už se jedná o hnilobu nebo o hadatko tyto rostliny spálit. Horší je to s potom s půdou. Dezinfekci vápnem není na 100 %..
    Já sázel v prosinci a porost se mi taky ztrácí. Základ je mořit Sulkou i když proti hnilobě se nezmůže nic
    2. 6. 2016 22:40 Jan Kašpar
    Kdysi se používala půdní desinfekce. Bohužel, taky (kromě páry) jsou tyto prostředky mimo registraci. Ale fungovaly. Mimochodem, pokud budete mořit Sulkou, snížíte napadení fusariem. Podle mých letitých poznatků klesne napadení fusariem na 1% - 3%. Musí se ovšem mořit min. 6 hod. Já mořím 8 až 10 hod a F.po cca 3 letech na tuhle hranici kleslo a drží se. A to kvůli výnosu sázím první týden v říjnu. Ale stejně se F. nezbavíte, občas se nějaká ta rostlinka projeví. Loni jsem měl 3 rostliny ze 600. Což považuji za dobré.
    3. 6. 2016 12:21 Jan Kozák
    První obrázek má potřebné příznaky napadení háďátkem zhoubným, na třetím je zřejmý požer od kořenohuba, na druhém nevidím nic typického.

    Česnek na sázení

    21. 10. 2015 22:57 Zakladatel vlákna: Tomas Hruby
    Dobrý večer pan Kozák.
    Pri rozdružovaní česneku Dukát na stroužky(prstama) se mi v koreňové části stroužka-čiže v podpučí stroužka pravidelne odlomila malá tenká povrchová část na podpučí stroužka(zvyčajne v střede podpučí,ňekdy na kraji podpučí ).Na tem místě to tam ostalo poraňené,mokré ale za pár hodin to zaschlo.Je to vada alebo sa to děje při rozdružování i Vám(minulý rok se mi to nestávalo)?

    Tuto sezónu sem našel totiž v porostu česneky napadené háďátkem plus při rozdružování sem zistil že stroužky oproti minulému roku změnili farbu-z tmavě rúžové vybledli až zběleli.Mimochodem kořínky mám narašený i u stroužkú kde se tá tenká povrchová část podpučí ulomila.Hlavně se to ulamovalo u vybledlých stroužkú!

    Tak si kvúli těmto příznakúm bojím či nejsou tyto stroužky také napadené háďatkem+popřípade múže toto poraňení česneku přilákat fúzarium,sclerotium anebo jinou nemoc?
    Snad sem to napsal srozumitelně.
    Moc Vám ďekuji za odpověďi.
    S Pozdravem Tomáš.
    22. 10. 2015 21:19 Jan Kozák
    Na odrůdu Dukát se zeptejte jejího producenta. Není to naše odrůda.
    Pokud jste v porostu objevil příznaky napadení háďátkem zhoubným, pak je velký hazard brát z toho sadbu.

    Choroba

    26. 6. 2013 16:10 Zakladatel vlákna: Pavel Kučera
    Dobrý den, dnes jsem se po deštích dostal na zahradu a zdokumentoval česnek. Mám nasazené dva druhy, ale objevuje se mi to jen na jednom druhu. Druhý je zcela v pořádku. prosím vás tedy o radu co by to mohlo být a jak se tomu vyvarovat. Mnohokrát děkuji za odpověď.
    26. 6. 2013 18:54 Jan Kozák
    Česnek na třetí fotce se mi nelíbí. Snímek není zaměřen na nejdůležitější detaily, ale doporučuji Vám nechat si rostliny vyšetřit na háďátko.

    háďátko

    24. 5. 2013 16:25 Zakladatel vlákna: svoma jiri
    Dobrý den, přikládám fotky na dotaz ze dne 23.5 ve 20:53. Česnek po vytáhnutí vypadá zdravě a je tvrdý. Žádnou housenku jsem nenašel. Sázeno koncem listopadu. Hnojeno LV, močovina, celerit. Děkuji předem za odpověd.:)
    24. 5. 2013 21:49 Jan Kozák ml.
    Jen doplním, že háďátko není housenka. Na šířku má jen několik setin milimetru, proto není lidským okem rozpoznatelné.

    Petr: dotaz

    17. 7. 2012 21:09 Zakladatel vlákna: Petr Sládek
    Přeji dobrý den,
    jsem úplný amatér, chtěl jsem se zeptat, jaký je rozdíl mezi česnekem konzumním a sadbovým?
    Děkuji za odpověď.
    18. 7. 2012 8:07 Jan Kozák ml.
    Dobrý den. Jaký je rozdíl mezi sadbovým a konzumním česnekem je podrobně napsáno na stránce Česnek v otázkách.
    20. 7. 2012 14:41 Martin Zemanov
    Po přečtení článku jsem nabyl dojmu že když si seženu sadbu od někoho kdo na pozemku sklerociovou hnilobu nebo háďátko zhoubné nemá tak vlastně akorát platím vysoké licenční poplatky navíc jinak je to ta samé že?
    20. 7. 2012 21:34 Jan Kozák
    Máte pravdu až na jednu velmi významnou maličkost. Už několik let říkám, že existuje v ČR maximálně deset lidí, kteří se podívají a vidí: na první pohled rozpoznají háďátko či bílou sklerociovou hnilobu. Pan Ing. Pavel Havránek, CSc. loni zemřel, takže jich zbývá maximálně devět. Nevěřte tomu, že mezi ně patří i osoba, která Vám tuto "sadbu" nabízí. A ještě jedna drobnůstka: veškerá sadba uváděná do oběhu musí být pěstována v režimu zákona č. 219/2003 Sb., zákon o oběhu osiva a sadby.

    A zase to moření

    31. 10. 2011 21:39 Zakladatel vlákna: petrF
    Nejdříve musím napsat, že jsem teď pečlivě 2 hodiny studoval zdejší diskuzi a také všechny články.
    Mám před sebou popsanou A4 poznámek, ale pořád mě není jasné jestli je nějaká náhrada za sulku už známá ? Probírá se tu Rovral, který je ale fungicid a sulka je arkacid, stejně jako SíraSK 520 - ta ale nejspíš není úplně to stejné co sulka. Navíc zde doporučovaný postup byl Sulkou po sklizni a Rovralem před sadbou - čili mě z toho logicky vyplívá že Rovral není náhrada Sulky. Navíc pan Ing.Kozák v příspěvku 17.10.11 21:01 radí :
    " Pokud bych měl jistotu kvalitní zdravé sadby a sázel jenom pro vlastní potřebu, využil bych při absenci Sulky namočení v roztoku Lignhumátu. Chcet-li sázet větší množství, použijte Rovral s Ligohumátem ve směsi. "

    Tedy Rovral je na plísně ok, ale na háďátko neučinkuje. V sadbě Ing. Kozáka háďátka nejsou - tedy by Sulka nebyla potřeba. Jestli jsem to ale dobře pochopil, tak háďátko může být i v půdě a napadnout i zdravou sadbu která nebude mořená Sulkou.

    Tedy ten souhrn ukončím otázkou:

    Sadba namořená sulkou odolá i háďátku které k ní přileze z venku, protože si kousne a řekne fuj a odleze ?
    Má už tedy Ing. Kozák nějaké doporučení na jiný arkacid místo Sulky ?
    31. 10. 2011 21:53 brácha Sendy
    Pokud máte na pozemku karanténního škůdce jako je háďátko, tak prostě končíte s pěstováním plodin, které jsou jeho hostitelem dokud háďátko z pozemku nezmizí. Proto je certifikovaný sadbový materiál důsledně kontrolován.

    Pokud jste měl 15 let pozemek zahrady v klidu, tak se háďátka bát nemusíte.
    S.
    1. 11. 2011 18:23 Jan Kozák
    Sulku jsme nedoporučovali proti háďátku - to v naší sadbě určitě není, navíc Sulka háďátku moc neublíží. Doporučovali jsme ji proti vlnovníku česnekovému. To je roztoč a Sulka ho hubí včetně vajíček. Pokud bude háďátko na pozemku, žádné moření česnek před ním neochrání.

    12. 10. 2011 0:40 Zakladatel vlákna: JanaK
    Dobrý den, mohl byste mi někdo poradit kde, na jakých www stránkách lze objednat Sulku ze Slovenska. Případně - je účinné namoření česneku v síře? Jde mi hlavně o háďátko a jemu podobné škůdce. Moc děkuji!
    12. 10. 2011 0:49 "Brácha" Sendy
    A kolik sadby budete mořit?
    12. 10. 2011 15:21 JanaK
    Zdravím, jsem ze Středních Čech, konkr. z okresu Příbram, cca 60 km záp. od Prahy? Česneku mám na sadbu připraveno asi 150 stroužků. Dostala jsem sadbu od táty, který pravidelně Sulku používá a nikdy neměl problém s háďátky. Já letos poprvé dávala brambory a když jsem je teď vyndavala, byla snad každá napadená háďátkem, tak nechci riskovat znehodnocení aspoň u česneku. Půdu máme dost písčitou, tak to snad nebude vadit. Byl to původně zaplevelený pozemek, tak jsme zryli, odplevelili a povápnili, tak doufám, že jsme to udělali dobře. Hezký den, Jana
    12. 10. 2011 20:03 Jan Kozák
    Vaše obavy z háďátka jsou zbytečné. Vy máte na pozemku drátovce. Ti sice česnek také poškozují, ale neprovrtají ho, pouze si "kousnou" a zůstane po nich malá jizvička, která je estetickou chybou. Nemá vliv ani na skladovatelnost ani na možnost využít takové stroužky pro další výsadbu.
    12. 10. 2011 9:21 mini
    Na http://www.vinarskydum.cz/kontakt.html máš kontaktní telefon, tak si ověř, že nekecám. Při odběru nad 4 litry to vyjde i s poštovným lépe než Síra SK 520 z nejbližší kamenné prodejny CEREA a jiných zahradnických potřeb
    12. 10. 2011 15:16 JanaK
    Moc děkuji za info! Objednala jsem, tak snad ještě bude na skladě! Díky moc! Jana
    12. 10. 2011 14:13 Helena
    Dobrý den. Nemusíte objednávat Sulku ze Slovenska. Podívejte se na www.vinarskydum.cz a přes e-shop objednejte. Dnes jsem si tam osobně koupila. Jednejte rychle. Zdravím.
    12. 10. 2011 15:15 JanaK
    Moc děkuji za info! Objednala jsem, tak snad ještě bude na skladě! Díky moc! Jana

    háďátko

    17. 8. 2011 13:32 Zakladatel vlákna: pan S. z Mimoně
    Jak poznám v bramborách (jako předplodině) že mám pozemek zamořený háďátkem a je tedy zbytečné nakupovat sadbu? Je i jiná levná indikační předplodina, která je hostitelem háďátka?
    19. 8. 2011 17:52 Jan Kozák
    Tak toto nevím. Možná by to byl dotaz na Výzkumný ústav rostlinné výroby.

    Háďátko v sadbě

    20. 7. 2011 20:32 Zakladatel vlákna: Franková
    Dobrý den pane Kozák. Můžete mi prosím polopaticky vysvětlit jaký problém znamená háďátko? Napadené cibule se nemohou dále pěstovat, konzumovat však ano, zamoří se půda na několik let dopředu. Pokud se to ale může jíst, proč to vadí v sadbě, která ve výsledku stejně jen množí to, co se sní?
    20. 7. 2011 21:19 Jan Kozák
    Háďátko jíte pouze z cibulí, které byly napadené těsně před sklizní, takže již nebyly viditelně poškozeny. Cibule napadené do začátku června jsou zcela zničené. Je-li pro škůdce příznivé počasí - dostatečná vlhkost, dokáže zničit celý porost na 100 %. Dalším problémem je to, že háďátko se nespecializuje pouze na česnek, může Vám zlikvidovat cibuli, brambory i jahody. V půdě přežívá několik let, přenáší se i na obuvi nebo na nářadí.

    háďátko zhoubné

    15. 7. 2011 9:24 Zakladatel vlákna: Zdena
    Dobrý den, nikdy jsme neměli problémy s pěstováním česneku, až letos. Soused začal s tím, že jej musí rychle vyjmout, že mu hnije. Já ho sklidila nyní a zjistila jsem, že mám stejný problém. Po lepším prozkoumání jsem došla k závěru, že česnek je napaden háďátkem zhoubným. Oba dva máme česnek svůj a pravidelně měníme místa osázení. Co mně poradíte? Jak háďátko zlikvidovat? Je odrůda česneku proti háďátku více odolná? Jak se píše pět a více let česnek a cibuly na zasažené pozemky nesázet je pro nás celkem tvrdé opatření. Předem děkuji za odpověď.
    15. 7. 2011 20:58 Jan Kozák
    Nevím o tom, že by existovala odrůda česneku odolná vůči háďátku. Je otázkou, zda jste svůj problém správně identifikovali. Zkuste poslat nějakou fotku na náš E-mail.

    Aksamitník

    9. 7. 2011 20:37 Zakladatel vlákna: cerna ludmila
    Dobry den,ted koukam do stareho Zahradkáře-jako asanační rostlina proti hádátku je prý aksamitník.To znamená ho střídat s česnekem,nebo pěstovat současně?jsem úplný začátečník.děkuji černá L.
    9. 7. 2011 21:15 Jan Kozák
    Aksamitník(afrikán, Tagetes) má v půdě příznivý sanační účinek, ale aby ji úplně zbavil háďátka, tak by se tam musel pěstovat několik roků v monokultuře. Ale možná nemám pravdu.

    Rozpor ohledně háďátka

    2. 7. 2011 3:16 Zakladatel vlákna: Ladislav
    Často píšete, že když si někdo zavleče na pozemek háďátko zhoubné, tak skončil s pěstováním česneku. Jak to, že neskončili současní pěstitelé nakaženého česneku (tj. např. Čína)? Zdá se mi v tom obrovský rozpor.
    2. 7. 2011 19:53 Jan Kozák
    V Číně jsem nikdy nebyl, takže navím, mají-li s háďátkem problém. Je také možné, že používají účinná mořidla na háďátko. My taková mořidla nemáme.
    3. 7. 2011 8:55 Jan Kozák ml.
    Kromě uvedeného je ještě asi nutno podotknout, že většina čínského česneku není prezentována jako sadba. Je možné, že pokud by se o sadbu jednalo, byly by na tento česnek mnohem větší tlaky ze stran místních pěstitelů na celé světě, kam Čína vyváží. Zkoušet sázet česnek neznámého původu se hodí leda tak u nepříjemných sousedů.

    Čína je od nás poměrně vzdálená (jak lokalitou, tak kulturou), proto můžeme situace tam považovat za pádnou obhajobu činnosti v EU. Tady by to neprošlo. Kupoval byste od nás sadbu, o níž byste věděl, že si s ní můžete zavléct na pole problém, se kterým si neporadíte? Necháte to jen tak, když zjistíte, že vinou našeho česneku jste si zničil pole na pár generací dopředu?

    I kdyby se Vaše hypotéza, že čínský česnek je nakažen, čeho tím bude možné dosáhnout? Vydáte-li velké úsilí, možná by bylo zakázáno čínský česnek dovážet. Tím si však stejně nepomůžete. Poptávka po česneku je u nás obrovská, a česká produkce ji nestačí pokrýt (zvlášť vezmeme-li v úvahu ne český česnek obecně, ale kvalitní česnek se zaručeným původem). Volné místo na trhu bude nutné zaplnit – místo nekvalitního česneku z Číny se začne vozit nekvalitní česnek z Polska nebo z jiných lokalit. Tím si nijak nepomůžeme.


    Osobně (a laicky) to vidím tak, že pokud letos, kdy tu vládne česnekové šílenství, to lidé nevydrží a místo kvalitního česneku vsadí do země nějaký „sajrajt“ kdesi od kohosi, ať další roky vůbec kvalitní odrůdy neshánějí. Nemá smysl udržované odrůdy sázet na zamořená místa. Je jasné, že letošní netrpělivost se veliké spoustě lidí v následujících letech krutě vymstí.
    3. 7. 2011 13:47 J. Vítková
    Příspěvek byl smazán, protože porušoval pravidla diskuse.

    dotazy

    15. 3. 2011 11:26 Zakladatel vlákna: Jiří Junek
    Dobrý den pane Kozáku, prosím o odpověď na pár dotazů. Jaký význam má orientace sadby na výnos či na ošetřování ať už porostu, nebo záhonu? Jak se provádí šlechtění- křížení česneků, když netvoří květy? Pomohlo by proti háďátku ošetření sadby vakuem pomocí igelitového pytle a vysavače?Děkuji Junek
    15. 3. 2011 20:09 Jan Kozák
    Vzhledem k tomu, že jsem nikdy neslyšel o pokusech s přísně orientovanou sadbou (všechny stroužky mají bříška na stejnou stranu), myslím si, že je to záležitost pouze estetická.
    Šlechtění česneku spočívá ve vyhledávání mutací, případně jejich indukci a následně ustalování těchto mutací. Je to práce odborně náročná a hlavně nákladná. Popsaný způsob háďátku určitě nic neudělá.

    Sázení konzumního česneku

    12. 3. 2011 14:36 Zakladatel vlákna: tom
    Dobrý den ,pane kozák měl bych laický dotaz,koupil jsem na aukru česnek paličák ke konzumaci protože ta čína se prostě nedá jíst a protože ho mám více než sním chtěl jsem ho zasadit teď na jaře na chalupě, ale po přečtení této této diskuze to nedoporučujete kvůli zamoření háďátkem . jak se proti tomu dá bránit nebo jak poznám jestli je sadba napadená ?jinak je pro jarní sázení stejná příprava jako pro podzimní sadbu ? jsem více chalupář než zahradník tak se omlouvám za tyto primitivní dotazy ,ale to co vydávají v obchodech za česnek mě nutí se nad tím zamyslet a pokusit se jej vypěstovat sám ,děkuji za trpělivost tom
    < Novější123

    Kontakt E-mail, telefon, adresa

    Ing. Václav Kozák a Ing. Jan Kozák
    Chvojenec 75, 534 01 Holice
    IČO: 05439710
    Kontakt

    cesnek@cesnek.cz
    E-mail není určen k poradenství.
    Rádi Vám poradíme v diskusi.

    Obchodní podmínky
    Reklamační formulář

    Šlechtění česnekové sadby Grafika zpracována Odemne